VLCD

Tänkte inleda dagens inlägg med att berätta lite om hur Xtravaganza helfart fungerar. Mina föräldrar säger att jag kan väl äta frukt, tuggummi eller nån grönsak för att få något att tugga på. Men har svarat att jag inte får äta något annat än pulverpåsarna + vatten. (går dock bra med kaffe/te/mineralvatten utan socker eller mjölk också)

Nu kommer jag äta 3 måltider om dagen bestående av pulver, till detta ska jag dricka 2-3 liter vatten per dygn. Då kommer jag få i mig 500 kcal per dag och alla vitaminer och mineraler min kropp behöver. Efter 2-3 dygn så bildas ketoner som hjälper och skyddar kroppen och ser till att hjärnan får energi.

Vad är Ketoner? De bildas när kroppen förbränner fett. När kroppen gjort slut på kolhydraterna så går den över till att förbränna fettet i kroppen, och sparar musklerna. Ketonerna gör mig även piggare och så ska hungerkänslorna minska. Det tar ungefär 3-4 dygn innan det fungerar fullt ut. 

Detta borde innebära att min kropp nu har gått in i denna fasen att den bränner mer och mer fett. Som jag skrev igår så visade vågen att min kropp förbränner 2290 kalorier per dag, genom maten så får jag i mig 500 kalorier, vilket innebär att 1790 kalorier saknas och att kroppen istället förbränner fettet.

Skulle jag äta något annat under denna tiden utöver dessa påsar så kommer det störa den maximala fettförbränningen och gör att jag går ur ketonfasen. Då går viktminskningen långsammare och min kropp missar den positiva effekten av ketonfasen. Blir även tröttare och hungrigare.

Att äta på det här sättet kallas för VLCD, som innebär Very Low Calori Diet. 

Denna info har jag hittat i min handbok som jag fick igår.

Enligt boken jag fick skall tredje dagen vara den jobbigaste dagen. Det är nu som mina glykogendepåer håller på att tömmas. Nu måste jag dricka väldigt mycket vatten för att inte få huvudvärk, ska även röra på mig för att hålla kroppen i form så jag inte blir yr. Kommer även att gå ner i vikt väldigt snabbt nu i början i samband med att dessa depåer töms.
Hade faktiskt lite lätt huvudvärk på förmiddagen, men försökte dricka mer vatten, och det hjälpte. Har varit väldigt hungrig under dagen, sitter nog stilla lite för mycket på kontoret. Om jag rört mig mer så hade jag nog inte suttit och tänkt på mat hela tiden.

När jag kom hem från jobbet så kände jag mig helt slut och hungrig. Skulle göra min cappuccino dricka idag, övervägde att ta vanilj igen eftersom den var så god och jag var osäker på cappuccino smaken. Jag dricker inte kaffe, men ville ändå testa alla smaker Xtravaganza hade minst 1 gång. Nu har jag testat cappuccino och kommer aldrig testa den igen, var en helt bortkastad påse.
Tänkte först skita i träning idag eftersom jag var trött och hade träningsvärk i låren och rumpan efter Core passet igår. Men kände mig lite tvingad till att ut och röra på mig för jag vill komma ner i min målvikt så snart som möjligt och lite rörelse skulle kanske mjuka upp musklerna. Tog med mig Tussen ut på en promenad bort mot skidstugan. Det blev en 7,02 km lång promenad, men inte blev musklerna mjukare. Kunde knappt böja mig ner och ta av mig skorna när jag kom hem. Nu ska jag ta ett varmt bad och mjuka upp lederna.

  

Dagens pulvermat:
Jordgubbssmak: 4/5 Smakade jordgubb och var god. Kändes även som det fanns små små bitar jordgubb i den.
Svampsoppa: 3,5/5 Bästa soppan hittills, men inte i klass med dryckerna choklad och vanilj.
Cappuccinosmak: 0/5 Fy fan, dricker ju inte kaffe, men ville testa alla olika sorter. Smakade för jävligt, 1 bortkastad påse :(

Lyssnade igenom första spåret på cd skivan igår kväll. Spåret var 15 minuter långt, lyssnade igenom det 2 gånger. Ska lyssna på det ett par gånger till innan det är dags för första träffen. Vill inte skriva så mycket om vad det handlade om. Det för att de som planerar att gå Xtravaganza själva ska uppleva det och inte läsa allt om cd skivan i förväg. Men det var en hel del om avslappning, så mycket kan jag säga iaf.

Fick som uppgift att fram tills vi träffas första gången den 24 Augusti skall jag skriva upp en sak som jag njuter av varje dag.

Idag njuter jag av: När jag vaknade imorse så låg Tussen och sov vid mina fötter. Jag tittade på henne och så sa jag "Tussen kom och lägg dig här uppe" och så klappade jag på täcket vid bröstet. Hon reste sig lite trött och kom fram till mig och la sig mot mig med sitt huvud under min haka. Sen låg jag och kliade henne på bröstet som hon älskar. 


Dagens Träning:
Promenad: 7,02 km

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag ska inte prata om tuggmotstånd mer,ja lovar. Kaffe var ju ingen höjdare för dig som inte dricker kaffe tänker jag. Njutningen helt ok.

2010-08-11 @ 19:54:03
Postat av: 51;an

Om det inte är Very Low eller Low, finns det någon Nearly Low ? så kanske man skulle dra igång när bandysäsongen startar och hinna tappa en del tills nyår. En positiv grej var att kaffe var ok.

Känner även av det där problemet med att böja sig ner och ta av sig skorna, och det känns även om man inte motionerat.

2010-08-11 @ 23:19:48
Postat av: Johan Björck

Finns hel och halvfart. Helfart byter man alla mål mot pulver, på halvfart så äter man 2 pulver och 1 vanlig måltid tror jag.



Men varför vänta till bandysäsongen, kör på direkt.

2010-08-12 @ 08:12:16
URL: http://flini.blogg.se/
Postat av: Erik

Inte för att jag vill vara den som kommer med störningsmoment när du väl har bestämt dig, men jag bör nämna att du på LCHF-kost också hamnar i Ketos och bränner fett minst lika bra. Med den stora skillnaden att du inte behöver vara hungrig.



Det är inte ketonerna som minskar hungerkänslorna. Det är de låga insulinnivåerna som gör det. De låga insulinnivåerna är ett resultat av den minskade mängden kolhydrater via kosten. Tillståndet går alltså alldeles utmärkt att uppnå utan att svälta sig och fungerar dessutom bättre då. Det stämmer alltså inte att du riskerar att hoppa ur ketosen om du äter något mer, det enda som spelar roll är huruvida det du äter innehåller kolhydrater.



Övervikt orsakas av att kroppen inte kan reglera fettdepåerna på ett korrekt sätt p.g.a. insulinöverskottet. Rättar man till det stabiliserar sig vikten av sig själv.

2010-08-13 @ 11:40:00
Postat av: Johan Björck

Hej Erik, tack för infon och förtydligandet om ketonerna och insulinet. Är på min femte dag nu och hungerkänslorna har faktiskt försvunnit nu för mig i stort sett. Det är när jag sitter still och inte har något att göra som de kan komma smygandes. Men mest tror jag det är hjärnan som är hungrig på något att tugga på och inte magen som är hungrig.

2010-08-13 @ 21:46:20
URL: http://flini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0