Dagens lunch

Åkte förbi ICA efter gymmet igår och kollade vad de hade för produkter som man kunde äta under dagarna för att få något i sig. Köpte en chokladkaka, 2 st Hunger Control Smoothie och till sist naturdiet drinkmix. Drinkmixen ser faktiskt supergod ut om man tittar på bilden, som en milk shake. Men kan nog glömma att den smakar så gott, kände att jag måste testa iaf.


Lite mat jag ska testa
Smaskens....hoppas jag

På kvällen tänkte jag att det var dags att testa en smultron & vanilj drink i pulver form. Ska ju trots allt bli något liknande jag kommer äta framöver när jag börjat Xtravaganza. Öppnade första påsen och det luktade rikigt gott. Stod att man skulle blanda i 2-3 dl kallt vatten och sen skaka 10-15 sekunder. Jag tog 2,5 dl för att vara ungefär i mitten, sen skakade jag och hällde upp. Såg nästan ut som en jorgubbsmilk shake. Tog första klunken och det gick bra. Sen när jag tog klunk 2 så blev det stopp, fick kräkningsreflexer och var tvungen att spotta ut det. Försökte flera gånger, prövade till och med att använda sugrör men fick inte i mig mer.
Undrar om jag gjorde något fel, kanske skulle haft mer vatten och spä ut det med, men då hade det blivit ännu mer att dricka eller skakat det ännu mer. Har fått tips om att använda isbitar i glaset, efterlyser gärna fler tips på hur man blandar till en god drink som man kan få ner med lätthet.

Min första Smultron och vanilj drink
Jorgubbsdrink, betyg 1 av 5

Jag väger mig varje morgon och för in min vikt på ett schema för att sporra mig varje dag och se resultat. Imorse stod vågen på 112,8 kg. Helt otroligt, minns inte när jag såg en så låg siffra hittills. Att se vikten minska är nog en av de sakerna som sporrar mig mest.

Började väga mig Torsdagen den 22/8, här kommer mina vikter:
22/8 - 115 kg 
23/8 - 114,7 kg
24/8 - 114,9 kg
25/8 - 114 kg
26/8 - 113,5 kg
27/8 - 112,8 kg

Har tappat 2,2 kg på 6 dagar, detta genom promenader varje dag och 2 gymbesök och ändrade kostvanor.

Mina kostvanor har blivit totalförändrade på en vecka. Tidigare brukade jag dricka 2-3 2 l Coca Cola per vecka, kunde äta 2 påsar chips per vecka. Ofta satte jag i mig en hel påse på en kväll ensam utan problem. Började dagarna med ett par smörgåsar och flera glas mjölk, har alltid druckit mycket mjölk och nu drack jag ungefär 1,5 l mjölk per dag. Till lunch brukade jag jag äte ute 2 dagar i veckan, övriga dagar värmde jag piroger, en portions rätter eller något från frysen. På kvällen åt jag kanske smörgåsar var tredje dag, övriga dagar blev jag mätt av chips eller godis. Under dagarna på jobbet brukade jag även dricka 2-3 33 cl flaskor läsk.
Sen jag bestämde mig för att sluta har jag inte druckit Coca Cola, ätit godis, chips eller något annat onyttigt en enda gång. Det här var den förändringen jag hade tänkt att genomföra fram till Xtravaganzan. Alltså fortsätta äta normal mat och skippa onyttigheterna. Men min hjärna verkade gå in hårdare för detta än jag var beredd på.

De här dagarna har jag ätit 2-3 smörgåsar på morgonen till det drack jag vatten, till lunch igår åt jag 2 morötter, efterjobbet stekte jag lite falukorv och åt en sked potatissallad som blev kvar sen i helgen och sen efter gymmet åt jag frukt. Totalt dricker jag kanske 5 liter vatten under dagarna, det hjälper nog till med mättnadskänslan, för jag har fortfarande inte kännt mig speciellt hungrig. Ska försöka lära mig dricka de där pulverdrinkarna så jag kan ta en sådan till lunch. Känner att jag måste få i mig lite mer energi, eftersom jag tränar ju faktiskt varje dag och är nog inte bra att bara bränna det som finns i kroppen.


Dagens Träning:
Promenad: Guidad tur på Hunneberg (Västerbymad) i obanad träng 4,6 km

Kommentarer
Postat av: Anna

Verkligen en hård start, men har man "bara" tagit sig förbi de första veckorna utan socker så minskar faktiskt sockersuget.. då gäller det bara att fortsätta avhålla sig från det, särskilt de egna fällorna (ditt; chips, cola).

Som sjuksköterska måste jag dock tipsa om att äta något mer under dagen, annars har kroppen inget att ta av och bränner på det viset ner dina muskler istället. Gör stavar med gurka och morötter eller burkar med fruktsallad. Gör mycket på en gång och ha sedan det klart i kylskåpet, bara att plocka fram när man blir sugen eller ta med en "portion" till jobbet till fika eller lunch.

2010-07-27 @ 10:30:50
Postat av: Johanna

Bra jobbat!



Håller med om att du ska äta lite bättre för att det ska bli långsiktigt hållbart, men det verkar du förstå själv. :)

2010-07-28 @ 01:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0