Badpremiär

Direkt när jag kom hem från jobbet bestämde jag mig för att ta en rask promenad med Tussen. Det börjar bli lite kyligt att vara ute och gå i shorts så jag tänkte att jag testar min träningsoverall som jag hade när jag spelade bandy vid 18 års åldern. Testade den i våras, men fick knappt på mig byxorna då och jackan var supertight. Nu satt den nästan perfekt på mig. Tur jag inte åkte och köpte en ny i våras, nu sparade jag lite pengar när jag krymper i mina kläder.

Blev en promenad på nästan 5 km, blev lite varm. Men svettades inte så mycket. Så den kanske inte räknas till veckans hemuppgift, eftersom jag skulle svettas i 20 min. Får försöka gå lite snabbare nästa gång.


Nu passar min IFK Vänersborg träningsoverall igen, efter att ha varit för trång i våras.

Idag var det då dags för att ta premiärdoppet för iår. Lyckligtvis för mig så var det inomhus i en bassäng på ca 27 grader, slipper man frysa utomhus. :) Jag började simma på direkten och det kändes riktigt bra, trots att jag inte simmat på flera år. Men efter 400 meter fick jag krampkänningar i vänstra vaden. Så fort jag sträckte ut den ordentligt så fick jag kramp. Fick simma med resten av kroppen istället och det benet fick bara plaska efter. Efter ytterligare 100 meter small det till i andra vaden. Nu började det göra riktigt ont i vaderna när jag skulle ta ordentliga bentag.

Men hade bestämt mig för att simma minst 1 000 meter, så var bara att kämpa vidare. De sista 200 metrarna gick inte snabbt, men till slut hade jag avverkat sträckan. Det tog mig 45 minuter. Detta resultat borde jag kunna förbättra avsevärt under hösten. Planerar att simma 1 gång per vecka, mitt jobb subventionerar ett besök på badet per vecka. Jag behöver bara betala 10 kr och så bjuder de på resten. Har aldrig utnyttjat det under mina 3 år på jobbet, men nu ska det bli ändring på det.

Efteråt gick jag in i bastun en kortis. Var så ruskigt varmt så fötterna brändes på golvet och mitt halsband blev glödhett och gav mig nästan brännskador på halsen. Ska tänka mig för nästa gång och ta av det innan jag bastar. Kan vara bra att sitta där en stund efteråt så jag mjukar upp musklerna i värmen.


Behövdes inte användas som tur var, i bakgrunden är badet, Älvhögsborg

Måste nog träna mer mental träning för jag sitter hela tiden och tänker att när jag väl får äta så inleder jag med en pizza, dan efter blir det hamburgare, sen blir det Fläsk med löksås etc. Kan inte fortsätta så, då kommer jag att bli som förut igen. Måste börja tänka i nya banor och bryta mitt mönster och istället tänka på allt annat som jag kan äta istället för snabbmaten.


Kan verkligen hålla med deras reklambudskap, men nu måste jag motstå den!

En sak som jag la märke till under Xtravaganzaträffen igår att det är väldigt många som har börjat läsa kokböcker och drömma om maten som ska tillagas när det blir dags att äta igen. Jag har själv börjat kolla på en massa recept på internet och bestämt att jag ska laga det när jag får äta. När man inte får äta mat, så sitter man alltså och tittar på bilder och drömmer sig bort. Nu är det bevisat. :)


Ska troligen köpa den här kokboken när det börjar bli dags för upptrappningen.

Xtravaganza har ett par olika kokböcker med olika recept och fakta om maten. Har bläddrat igenom en bok under tiden jag suttit och väntat på ett gympass. Lutar åt ett köp när det väl blir dags att trappa upp maten igen.


Dagens Träning
Promenad: 4,76 km
Simning: 1 km, 45 min


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Bra simmat Johan !! Att du orkade hela 1000m det var inte illa. Bra att du bastade efteråt och mjukade upp dig. Nu kan du simma mot klockan varje gång och förbättra tiden.

2010-09-08 @ 21:19:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0