Första gruppträffen

Idag så träffades vår viktminksningsgrupp på Xtravaganza för första gången. Tidigare har jag haft en individuell träff med min coach, så detta blev träff 2. Vi ska träffas totalt 12 gånger under hösten och sen övergår intensivkursen till lifetime kurs med 2 träffar i månaden.

Vi var alla i olika faser i viktminskningen. En del hade precis börjat, medan några hade börjat äta mat igen. Kul för då får man höra hur det går i de olika faserna. Det första som slog mig var att alla var betydligt smalare än jag trodde innan. Såg på Biggest Loser på tv 4 igår och hade räknat med iaf någon i den storleken på kursen. Men de som går intensiv ska ju bara ner 10-20 kg så därför var alla betydligt smalare än jag trodde.

Vi inledde med att presentera oss och berätta om hur det går för oss, varför vi vill gå ner i vikt m.m. Spännande att höra de olika berättelserna som varje deltagare hade att berätta. Vi var alla i olika åldrar och faser i livet, riktigt bra att det är en sån blandad grupp. Hade inte varit lika effektivt om alla hade varit som mig, kille på 27 år.

Efter det så visade Camilla lite bilder på väggen. Hon förklarade de olika programmen Xtravaganza har, Helfart, Upptrappning, Halvfart och senare Jämnvikt.

Jämnvikt kommer bli den tuffaste biten. Det kan ta 2-3 år att få kroppen att förändra sina vanor. Tänk dig att du går i affären, du går nästan alltid samma väg med vagnen, förbi samma hyllor, plockar på dig samma sorts mat, vecka efter vecka. Nu gäller det att hitta en ny väg i affären och ta nya varor.

Ett bra exempel på hur svårt det är att bryta en vana är att du ska gå från högerhänt till vänsterhänt. Skriv ett ord med din rätta hand (i det här fallet höger), skriv sen samma ord med vänster hand. Hur snyggt blir det och hur mycket längre tid tar det att skriva det ordet?! Sen ska du fortsätta att enbart använda vänsterhanden, om 2-3 år så har du vant kroppen vid att skriva med vänsterhand och då kan du skriva lika bra som med högern. Lika lång tid tar det för hjärnan att ställa om från nuvarande kropp, till en ny mer aktiv kropp och allt vad det innebär.

Nu har jag avslutat min första veckas hemuppgift med att skriva vad jag njuter av varje dag, så nu fortsätter jag bara njuta av livet utan att skriva upp det i bloggen hela tiden. Ny hemuppgift till nästa träff blev att:
- Lyssna på mental träning cd skiva spår 2, 5 ggr.
- Skriva ner 3 saker som jag tycker bäst om hos mig själv.
- Tänka ut 3 situationer där jag kan öka min naturliga rörelsetid.
- En styrketräning på 30 min, med 5-10 min uppvärmning.
- Ta två raska promenader och se till att svettas i 20 min av dessa.

Ska inleda redan ikväll med att lyssna på spår 2 på cd skivan. Jag kommer senare i veckan skriva ner 3 saker som jag tycker om hos mig själv och 3 situationer där jag kan förbättra min naturliga rörelsetid. Styrketräning kör jag regelbundet på gymmet, för säkerhetsskull så bokade jag in Kettlebells passet på Torsdag. Så vet jag att det blir gjort. Två raska promenader ska jag också hinna med, får lämna hunden hemma då eftersom hon har en vana att stanna och lukta för mycket och sinka min fart.

Imorrn ska jag kanske iväg och simma för första gången på evigheter. Måste bara testa om mina badbyxor passar, har inte använt dem sen förra sommaren.


Dagens Träning
Ingen fysisk, bara mental

Kommentarer
Postat av: rebecka

Trevligt att träffas, ses nästa veckan igen!

Vi får kämpa på ihop!

2010-09-07 @ 21:44:48
URL: http://jojobecka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0