Stavar, mina 2 nya vänner på promenader

Denna veckan härjar förkylningarna på jobbet och det ledde till att vi fick förarbrist. Fick själv hoppa in på ett pass och köra ett par turer under förmiddagen. Det är kul att få vara ute och träffa kunder och se sig omkring igen. Nästan alla kunder är så glada när man kommer och ska hämta dem på färdtjänstresan eller sjukresan. Ibland är man den enda personen de träffar under hela dagen, så vissa kunder vill aldrig sluta prata, medan andra sitter helt tysta. Man får anpassa sig till varje kund och avläsa hur han/hon vill ha det.


Strax innan körpasset kör igång

Har varit lite sugen på att testa på stavgång då jag tror det kan öka min rörelse i kroppen medan jag promenerar. Dock så är det ju lite pensionärsvarning på detta då de flesta jag ser gå med stavar är pensionärer. Men bryr mig inte så mycket, utan kör på ändå. Pappa hade ett par stavar han inte använder, så har lånat dem.

Började med att gå med stavarna framför mig. Fick lite lätt håll för första gången på en promenad när jag var ute och gick. Blev även mer ansträngd när armarna jobbade mer aktivt. Dock så kändes det inte helt perfekt att gå på detta sätt. Efter att ha pratat med mamma så sa hon att man ska använda stavarna till att skjuta ifrån med istället för att ha dem framför mig. 

På andra promenaden så testade jag med att gå med stavarna bakom mig och bara ha dem att pressa ifrån när jag går. Vilken skillnad det blev, nu känns hela rörelsen mycket mer naturlig. Farten på promenaden ökar när man pressar ifrån hela tiden med stavarna.


Skidpremiär? Nej, stavgångsdax.

En av uppgifterna jag ska göra innan nästa Tisdag är att lista 3 saker som jag tycker bäst om mig själv. Så här kommer min lista.
1. Att min motivation är så bra. Trodde aldrig jag skulle klara av att enbart äta pulver. Någon liten godisbit hade jag räknat med skulle slinka ner, men icke.
2. Att jag blivit så pigg och glad sen i somras. Allting känns så mycket roligare nu och livet går i medvind.
3. Jag tycker om mitt utseende mer och mer. Min mage som har varit alldeles för stor de senaste åren har börjat försvinna och dubbelhakorna likaså.


Dagens Träning
Promenad med stavar: 13,41 km


Kommentarer
Postat av: Dorpan

pensionärsvarning?? =D haha nänä kör på bara =)

2010-09-10 @ 17:41:42
URL: http://dorpans.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Hejsan! Pratade med morfar idag och berättade om din viktminskning. han sa att du var duktig och att han nog inte skulle känna igen dig. Han trodde också att du skulle klämma öppet spår nästa år!!

2010-09-10 @ 22:07:26
Postat av: Sven

Min pappa ville ha stavar så det fick han också för ett par år sedan. Inte har han använt dem. Kul att det går så bra, men vi får se om jag känner igen dig sen :)



Nu är jobbet klart(!) och på måndag åker jag ner till vbg en vecka och ska pendla lite till Stenungsund, sen en vecka från gbg kanske :)

2010-09-10 @ 22:17:34
Postat av: Johan Björck

Cecilia: Har kikat en hel del på de olika loppen i Vasaloppet, Öppet Spår, Kort Vasan, Halv Vasan. Var nära att jag bokade in mig till dem. Men lyckades hejda mig. Om jag inte får löst boende innan så kan jag inte boka. Sökte på hotell och det fanns i Rättvik tror jag, men det låg nog på 1000 kr per natt och det lät dyrt.



Sven: Då kan du låna hans stavr nu när du kommer hem. :) Jag har en fribiljett till gymmet som gäller en vecka. Då får du haka på en träning.

2010-09-11 @ 08:35:54
URL: http://flini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0