Tuff start på helgen

Igår kväll så gick jag först ut med hunden på en promenad så hon var rastad och klar. Därefter så lämnade jag henne hemma och tog med mig gåstavarna och började gå. Hade inte riktigt koll på vart jag skulle gå i förväg så gick bara dit näsan pekade. Hamnade till slut inne i centrum och fortsatte vidare mot kyrkogården på Kronogården. Där besökte jag mormors grav som jag inte varit vid på väldigt länge. Kyrkogårdar är inte min favoritplats så därför blir det inte många besök på dem.

Sen kände jag att det var dags att börja vända hemåt igen. Tog vägen runt Hjortmossen där jag bodde förut och gick sedan längs med kanalen hem. Det småregnade under hela promenaden så min träningsoverall var helt blöt när jag kom hem. Väl hemma så satte jag på Tussen kopplet och fortsatte direkt ut för ytterligare en promenad med henne. Började hosta och nysa nu så var rädd att jag gått och dragit på mig en förkylning när jag gått omkring i våta kläder.

Blev totalt en promenad på drygt 13 km, längsta promenaden hittills. Eftersom jag gick med stavar så kändes det ännu mer i kroppen efteråt. Det var en sån skön känsla när jag väl var klar med allting. Gick ut trots att regnet hängde i luften, skulle jag aldrig gjort för några månader sedan.


Läser igenom Xtravaganza tidningen och dricker en vaniljdricka

Idag skulle jag egentligen följt med mina föräldrar till stugan och fortsatt måla. Men när jag pratade med dem imorse så kände jag mig väldigt trött efter gårdagens promenad och lite småkrasslig i halsen. Så idag fick de åka själva, men min syster skulle komma dit och hjälpa dem istället.

Istället tog jag det lite lugnt på morgonen och när jag väl tog ut Tussen på en promenad så kände jag att energin började återvända till kroppen igen. Måste varit att jag rörde på mig plus att jag fick i mig lite frisk luft. Skrev tidigare i veckan om att ett av mina sätt att öka min rörelsetid var att cykla till gymmet på helgerna, så sagt och gjort så tog jag cykeln till gymmet. Tog ca 15 minuter att cykla dit, tar ca 7 min med bil. Så inte så farligt mycket längre tid.

Var ordentligt uppvärmd efter att först ha gått en promenad med Tussen och sen tagit cykeln till gymmet. Så denna gång var det bara att köra på, och vilken omgång det blev på maskinerna. Jag ökade vikterna på i stort sett alla maskiner jag körde. Kände verkligen att jag pressade kroppen idag och efteråt så kände jag mig mycket nöjd över att lyckats prestera så bra trots att jag var lite småhängig imorse.

I receptionen på gymmet så låg det en Xtravaganza tidning som jag tog med mig hem för att läsa igenom. Var ett stort reportage om deras bloggare Jenny. Hon har verkligen varit en av de som inspirerat mig mest till att komma igång med Xtravaganza. Ni hittar hennes blogg på http://www.xtravaganzajenny.se.

På hemvägen så cyklade jag en liten omväg igenom stan för att få lite extra km på resan. Jag bor i ett bostadsområde där vägen går som fyrkant runt alla hus och jag bor på toppen av det området. Så jag fick en liten galen idé när jag började närma mig hemmet, jag skulle köra lite tempocykling i backen upp till mig. Första uppförsbacken gick trögt, men sen när jag kom till mitt hus så vände det neråt och jag kunde rulla ner för backen. Sen fick jag upp farten i uppförsbacken igen, blev totalt 5 varv runt bostadsområdet. Mycket nöjd med lite tempoträning.

Nu ska jag ta det lugnt resten av dagen och lyssna på lite mental träning och sen blir det nog lite filmtittande. Började se på Tillbaka till Framtiden trilogin i förra veckan, ska se film nummer 2 i serien nu.


Dagens Träning
Cykling: 4,47 km till gymmet, 7,73 km till hemmet
Gymmet: 1 tim

Kommentarer
Postat av: rebecka

Oj det va en lång dag! Hoppas helgen blir bra för dig och att du inte blir sjuk.

2010-09-11 @ 21:06:33
URL: http://jojobecka.blogspot.com/
Postat av: Sara

Halloj!



Nu har jag läst din blogg från start till dagens inlägg. Jag hittade dig via xtravaganzajenny. :-) Roligt att hitta en kille som bloggar om sin resa emot ett slimmat liv och du har ju verkligen kommit långt! Vilken omställning att gå från WoWare till "wow"are! ;-) Jag är så impad att du spenderar så mkt tid på jymmet. Och ute med vovven! Hon lär ju ha blivit rejält chockad i början. Hur gammal är hon? DEt är en japansk spets va? Jag hade en samojedkille som jag var tvungen att ta bort i våras så jag tycker hon är ursöt! ;-) Jag tror husses nya vanor gör gott för henne också.



Jag kommer att börja på xtravaganza snart, men mitt liv ser lite annorlunda ut med två barn under 4 år varav den minsta fortfarande är beroende av mig så vi få se om det funkar att hoppa på tåget i denna omgång eller inte. Du får gärna följa mig när det är dags, ev på ny blogg för att bemärka nystarten, men det visar sig.



Ha en superduper helg! Du är bokmärkt hos mig nu!



MVH Sara i Uppsala

2010-09-11 @ 23:20:31
URL: http://sockersara.wordpress.com
Postat av: Johan Björck

Sara: Kul att du hittade hit till min blogg. Eftersom jag är singel så har jag all tid i världen (förutom när jag jobbar) att lägga på träning. Jag gillar verkligen gruppassen på gymmet, tycker om att träna med andra. Förra gången jag var medlem på gymmet så tränade jag oftast ensam på maskinerna vilket ledde till att jag tröttnade och förlorade min motivation. Nu försöker jag köra med andra och något enstaka pass ensam på maskinerna för att bibehålla glädjen med gymmet.



Min hund är mycket riktigt en Japansk Spets. I Maj fyllde hon 3 år. Hon blev väl lite chockad när jag började ta långa promenader, tidigare var hon van att gå någon km runt bostadsområdet och sen hem igen. Nu blir det 7-8 km promenader. Men på de allra längsta brukar jag låta henne stanna hemma, ser på henne att hon blir ganska trött. Dessutom kan man inte "powerwalka" med henne, då hon vill stanna och lukta hela tiden.



Hoppas du kommer igång med Xtravaganza. Det kan funka för dig också. Du behöver inte springa på gymmet flera gånger i veckan som jag gör. Ta en promenad på 20 minuter per dag med barnen, eller barnvagnen. Det gör lika gott det för kroppen. Bara att vara ute och spela boll, bygga snögubbar gör att du aktiverar kroppen dagligen.



Lycka till! :)

2010-09-12 @ 08:26:24
URL: http://flini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0