Midnattsloppet 2011



I lördags var det dags för midnattsloppet i Göteborg. Efter en strålande fredagkväll så höll jag tummarna för att även lördag kvällen skulle vara lika fin. Men ack så fel jag hade. Regnet vräkte ner med undantag för ett par kortare uppehåll.

Jag åkte ner till Göteborg tillsammans med 2 kompisar. På vägen ner stannde vi vid ett köpcentrum och tittade efter våtdräkter till Vansbrosimmet nästa år, men fanns bara en herrmodell för 4 999 kr. Lite väl dyrt för ett lopp. Får leta vidare i andra affärer. När vi kom ner till Göteborg så var vi hungriga och vi gick och käkade på Texas Steakhouse eller vad nu namnet var.

Maten var svindyr, men så otroligt god. Inte bästa uppladdningen med en 300 grams köttbit, pommes m.m. Men det gick ner och jag kände inte av maten alls när jag sprang senare på kvällen.

Vi gick tillbaka till bilen där jag bytte om till löparkläderna. Redan på vägen till startområdet som var ca 500 meter lång hann jag bli helt genomblöt på fötterna, då löparskorna släppte igenom allt vatten som kom ivägen.

Jag skulle springa och kompisarna hejja på. Vi gick runt lite i startområdet, men var riktigt dåligt utbud med aktiviteter. Så vi stod och lyssnade på lite musik som spelades i väntan på starten.



Vid 21.20 gick jag bort mot startfållorna och hade på mig shorts och t-shirt. Starten skulle gå vid 22. Det var en kylig kväll, 10-14 grader tror jag. Regnet gjorde allting blött. Men i väntan på starten blev det faktiskt uppehåll en stund.

Vid 22 så nås vi av informationen att starten är uppskjuten pga att avspärrningar runt om på banan ej är klara. Det här meddelandet upprepades med jämna mellanrum fram till 22.30. Då var jag rejält frusen när startskottet gick. Men tankarna slogs snabbt bort när jag satte fart på mina regntunga fötter.

Det var en knixig bana med många 90 graders svängar. Men det var kul att springa inne i stan med all publik som stod och hejjade på i regnet. Finns en hel del att klaga på gällande arrangemanget, men i det stora hela så var det jättekul.

När jag anmälde mig i höstas så hade jag ingen aning om hur snabbt jag kunde springa 10 km på, då jag inte sprungit på många år. Trodde jag skulle kunna springa på ca 44 min, så valde att anmäla mig till startgrupp 1C. Under löpträningen nu på våren så gjorde jag som bäst 1 mil på precis under timmen. I spanien så sprang jag en del på semestern, men efter det så har jag varit alltför omotiverad till att ge mig ut och löpträna.

Så mitt mål med midnattsloppet skulle bli att komma under timmen.



Jag var snabbt med i starten, även om jag blev omsprungen hela tiden. De första km gick snabbt, nästan lite för snabbt för mitt tempo. Så saktade ner efter ett tag. Kroppen kändes helt okej, även om krafterna för att hålla tempo inte fanns riktigt. Sprang hela loppet utan att få håll, vilket jag var lite orolig för med tanke på maten tidigare på kvällen.

Till slut gick jag i mål på tiden 1 tim 1 min 35 sekunder enligt min egna Garmin klocka. 1 min och 35 sekunder långsammare än min målsättning. Men med tanke på vädret så är jag nöjd med mitt resultat.

Trots att vädret var skit, och mycket strul med arrangemanget så var det superkul, och jag kommer med all sannolikhet att anmäla mig till midnattsloppet 2012 också. Förhoppningsvis tillsammans med mina två vänner som agerade publik och pressfotograf den här gången.

Lite statistik från loppet, från min Garmin klocka. (Skiljer sig några meter och sekunder från officiella tiden):

Tid: 1 tim 1 min 3 sek
Längd: 10 km 6 m
Maxpuls: 192 slag/min
Medelpuls: 181 slag/min
Medelhastighet: 9,8 km/tim
Maxfart: 25,6 km/tim
Förbrukade kalorier: 920 kal

I jämförelse med Vasaloppet så hade jag också 192 slag/min som maxpuls. Där var dock snittpulsen 158 slag/min. I skidåkning kan man vila mycket mer. Jag var sämre tränad inför detta loppet, vilket min höga snittpuls visar. Jag fick arbeta väldigt hårt hela tiden, fick inget riktigt flyt och kände det där lätta steget som flyger fram.

Har fått ett bra uppvaknande och inser att jag måste bibehålla träningen för att se resultat, går inte att ligga på latsidan längre.

Bilderna är tagna av min kompis Sven.

Idag har jag påbörjat en 3 veckors helfart. Jag tappade en massa motivation i samband med att jag slutade blogga för xtravaganza och att jag åkte på spanien resan. Då ökade på vikten med ett par kilo för mycket. Har funderat en längre tid på helfart igen för att få bort magen som jag inte är nöjd med. Tycker den blir större och större hela tiden.

Så idag vid lunch så drack jag min första vaniljshake, och kommer fortsätta i 3 veckor. Sen är det första hemvärnsövningen och då kommer jag äta mat som vanligt igen. Sen får jag se hur jag känner mig, om jag fortsätter äta, eller om jag går på helfart ytterligare 3 veckor innan nästa hemvärnsövning. Den här gången har jag ingen vikt som mål, utan nu ska jag gå på känslan. När det känns bra, så ska jag sluta.


Kommentarer
Postat av: Kim

Hej Johan!!



Grattis!!! Det va ju jätte bra tid.... Du hade ju inte tränat å vad jag fattar är midnattsloppet lite annorlunda att springa än vad man är van med.. Min man sprang för några år sedan här i Stockholm.... Kul att du är tillbaka på bloggen... Jag kör oxå helfart nu har gått upp aldelse för mycket under sommaren.. (Det är glassen) ;D Fast det är svårare denna gång tycker jag Hur tycker du att de är??? Har även börjat simma igen... Fasiken va svårt de är med motivikationen under sommaren..



Ha de gott så hörs vi

Kim

2011-08-29 @ 19:49:58
Postat av: Sven

Har siktet inställt på nästa år!

2011-08-29 @ 22:10:18
Postat av: Johan

Bra Sven!



Kim: Inne på dag 2 nu, är ju ruskigt sugen på att köpa något och äta. Blir lite hungrig mellan måltiderna. Men hittills har jag stått emot. Gäller att tänka på orden "Jag har bestämt mig", så går det lättare. Lycka till med helfarten!

2011-08-30 @ 11:46:37
URL: http://flini.blogg.se/
Postat av: Anneli

Grattis till ett väl genomfört lopp! Hur går det med helfarten? peppkramar

2011-09-10 @ 23:36:58
URL: http://xvikt.wordpress.com
Postat av: Pernilla Be

Jag sprang också Midnattsloppet i Gbg, på 1:08:37. Under 60 min var min målsättning, men det klarar jag nästa år. Jag måste skynda långsamt, jag har ju inte löptränat längre än sen mars i år.



mvh//pernilla be

2011-09-17 @ 21:08:37
URL: http://www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Suzan-Niketävling på bloggen!

Riktigt bra jobbat! heja!!

2011-09-29 @ 08:59:30
URL: http://www.ettdussinpannor.blogspot.com
Postat av: Jayzee

Är så nyfiken på vad som händer i ditt liv. Hoppas du skriver ett inlägg snart igen.

2011-10-25 @ 08:54:36
URL: http://jayzee.blogg.se/viktigt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0