Inget lopp, men däremot militären igen

I förra veckan så kom det ett informationsbrev från Hemvärnet. De ville ha in nytt folk. Jag skickade in en intresseanmälan och idag var jag på en informationsträff.

Jag gjorde lumpen i 15 månader i Skövde på T2. Min befattning var kvartersmästare. Det är lite som spindeln i nätet eller vad ordspråket säger. Man ansvarar för det mesta och är kompanichefens högra hand. Efter lumpen hade jag ett fast jobb som väntade på mig, så tankarna om hemvärnet eller NBG (Nordic Battle Group/insatsstyrka utomlands) föll ganska snart i glömska. Hade jag inte haft jobb, hade jag antagligen fortsatt inom militären.

Men i samband med det här brevet fick jag en påminnelse om att Hemvärnet existerar, så med mitt nya liv med rörelse och vara ute så kände jag att det här är en chans jag inte kan missa.

Det är ont om kvartersmästare inom Hemvärnet och därför blir troligen min befattning kvm tillsammans med en annan kille. Får besked om ett par veckor om vad det slutgiltigen blir.

Introduktionsutbildningen är i slutet av September och SöF utbildningen i mitten av oktober. Mer info kommer längre fram, just nu har inte jag heller så mycket koll på vad som händer.


När jag kom hem så såg jag att jag fått ett mail från Alliansloppet, ett rullskidelopp på 56 km här i Trollhättan den 3 sep. Tyvärr så blir loppet inställt då de inte kan garantera att banan man ska åka på är färdig. De håller på att bygga om en del av banan till gång och cykelväg.

Jag har lite blandade känslor inför detta. Loppet var en morot att träna inför, samtidigt som jag fruktade backarna på banan. Det är väldigt mycket backar och jag har fortfarande inte lärt mig åka i backar. Jämför jag min snittfart och beräknad målgång med tiderna på de sista åkarna tidigare år så skulle jag komma sist med god marginal.

Men det går igen nästa år, och då har jag förhoppningsvis lärt mig åka i backar och köpt tävlingshjul så rullskidorna rullar snabbare.

 


Kommentarer
Postat av: Pernilla Be

Det blir säkert jättekul och intressant med hemvärnet. Finns det inget annat rullskidelopp att anmäla sig till?



Mvh/pernilla

2011-06-22 @ 19:59:48
URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0