Nu finns det ingen återvändo

Då var jag tillbaka på bloggen igen efter ett par dagars frånvaro. Men som jag skrev i mitt "comeback" inlägg så kommer jag inte fortsätta uppdatera bloggen dagligen som jag gjorde tidigare. Nu vill jag prioritera utelivet, särskilt under sommaren. Detta är faktiskt första gången jag slår på datorn sen i torsdags.

Var ute och plockade lite smultron i trädgården häromdan. Det är väldigt praktiskt att ha ett eget lite smultronland med dessa läckerbitar. Åt dem tillsammans med lite glass, supergott. Bättre än alla sorters kolasås och chokladsås som finns. Får även ett par jordgubbar från den landet, planterade ut de två plantor som jag hade i amplar hängandes på baksidan förra året.

Under midsommarafton hade jag inget planerat. Därför tackade jag ja till arbete när Västtrafik ringde oss och bad om hjälp med att köra två pass under midsommarafton. I vanliga fall är vi lediga denna dag, men de hade fått så många bokningar att de bilar som skulle köra inte hann med alla kunder. Jag körde mellan 10-20, och det var riktigt roligt att få vara ute i trafiken igen.
När jag började på Tunabergs Taxi så var det som chaufför, men efter ett halvår så hade jag en kontorstjänst som trafikledare. Nu är jag bara ute och kör då och då, om någon tex behöver på ett läkarbesök under dagen så kan jag lösa av. Men att köra ett helt pass var längesen.
Denna dag är alla kunder extra glada, och det är annorlunda körningar mot en vanlig dag. Inte resor fram och tillbaka till vårdcentralerna, utan nu skulle jag hämta på boenden och i många fall köra hem kunderna till deras familjer så de kunde fira midsommar.

Under lördagen så började jag så smått bryta upp verandan på baksidan. Kommer inte få trä till verandan förrän tidigast nästa lördag, så egentligen var det onödigt att börja bryta upp den. Men jag är så ivrig att påbörja det, så tog ett par plankor i ena hörnet.

Nu finns det ingen återvändo, nu måste verandan bort och ersättas med en ny. Känns skönt att äntligen påbörjat arbetet, efter att ha varit trött på den flagnande färgen i flera år.

Passade även på att riva upp den japanska lönnen som rådjuren dödat genom att äta barken på. Ersatte den med ett annat träd som också har mörkröda blad.

Söndagen har jag ägnat åt att klippa av lite grenar på häckarna runt min tomtyta. De har lagt sig ner av all blåst och misskötsel. Det är vaktmästaren här på gården som skall klippa dem, men det har inte gjorts på ett par år. Nu fick jag äntligen tillstånd av föreningen att ansa dem lite på egen hand. Det ser inte vackert ut, de var alltför sneväxta efter alla dessa år utan skötsel. Till hösten ska jag klippa ner dem helt och hållet och låta dem växta upp på nytt.

Har även köpt de sista två växterna till landet och lagt på den sista täckbarken på landet. Är supernöjd med resultatet. Det kostade en rejäl slant, men nu kan jag bara njuta av det när det tar sig och blommar för fullt om några veckor.

Det blev även en vacker rosa blomma till min kruka på framsidan vid entré dörren. Rådjuren hade varit framme inatt och dragit upp två av mina växter jag hade i krukan. Hoppas de inte ger sig på denna också.

Så helgen har inneburit en massa tid som spenderats utomhus. Det mesta utan tröja, så hoppas det gett lite färg på kroppen. :)


Kommentarer
Postat av: Pernilla Be

Jag åt smultron till havregrynsgröten i morse. Det är häftigt att det är så mycket smak i så små bär :) Vi har vilda smultron överallt omkring oss, men några plantor hade kanske varit en bra investering också.



mvh//pernilla be

2011-06-27 @ 21:52:09
URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0