Pyssel på baksidan

Jag har sagt sen länge att jag ska byta träplankorna i verandan nu i sommar. Jag målade om verandan för ett par år sedan, men det blev aldrig bra. Färgen har lossnat och nu är den superful. I samma veva som jag gör om verandan så passar jag på att göra om mitt land som ligger precis bredvid verandan.

Hade två stycken "töjjor" (eller nåt liknande namn) på baksidan i landet. Men vid vårstädningen på gården i våras så sågades de ner. De hade växt så mycket på höjden att de slog i taket på andra våningen. Skönt att få bort dem, men det efterlämnades två stubbar.

Förra helgen spenderade jag med att gräva upp och ta bort stubbarna. Den ena gick lätt, medan den andra var skitjobbig. De hade ett ruskigt rotsystem. Men det var ingen annan som skulle göra jobbet åt mig, så det var bara att bita i det sura äpplet och kavla upp ärmarna och fortsätta kämpa för att få upp dem.

Igår söndag så var jag på Lidens trädgårdsaffär i Lidköping för att köpa ny jord/gödsel m.m. Skulle även köpa nya växter som jag fått tips om. Det finns så otroligt mycket fina växter som jag skulle vilja ha, men bestämde mig för att sikta på en färg i landet och det blev rödaktig nyans på det mesta. Rött/Lila/Rosa blev det, 3 små vita växter smög sig med också.

Det blev otroligt dyrt, men det är det värt förhoppningsvis om det tar sig nu i landet. Förra året var det dålig fart i landet, men nu med all gödsel och näring så blir jag irriterad om det inte tar sig.

Har även fått köpa ett nytt träd till ett annat land på baksidan. Där har jag haft en Japansk Lönn sen ett par år tillbaka. Underbart vackert litet miniträd, men nu i vintras så åt rådjuren upp barken, så trädet dog. :( En ny Japansk Lönn kostar runt 1400 kr, så valde ett annat mindre träd som "bara" kostade runt 650 kr. Hoppas det blir lika fint. Hade samma mörkröda färg.


Alla växter som ska planteras

Jag köpte en ros som heter Grand Award, som skulle älska att stå soligt och passa bra i hörnet enligt en trädgårdsexpert på radion som jag skickade in en fråga till. För att kunna plantera den så var jag tvungen att ha en spalje som den kan klättra i. Lidens som jag var på igår hade sådana, men de kostade för mycket. Efter jobbet idag så tog jag med mig mamma och så åkte vi till Uddevalla för att leta efter en bra, som låg i en rimlig prisklass.
Första affären gav inget resultat. Den var alldeles för låg för att fungera. Åkte vidare till Nisses blommor och där stod den och väntade på mig. :) Perfekt höjd, precis en sådan som jag ville ha och till ett mer humant pris.

Efter besöket i Uddevalla följde mamma med mig hem för att ge mig tips på hur jag skulle plantera växterna.






Ska nog köpa någon mer ett-årig växt och plantera, sen när jorden satt sig efter lite regnande så ska jag lägga på lite bark på toppen som ska skydda jorden från allt solljus. En riktigt varm sommardag blir det stekhett i detta hörnet från förmiddagen ändå fram till kvällen.

Det som kvarstår nu är att ta bort den Japanska Lönnen och ersätta den med det nya trädet ni ser på den översta bilden i inlägget.

Nu är det smutsiga jobbet i stort sett klart, så nu kan jag blicka fram emot att byta ut brädorna på verandan. Planerar att börja bryta upp brädorna under kommande helg och införskaffa nya till första helgen i Juli i samband med min två veckors semester inleds. Då får jag även hjälp av pappa att göra iordning verandan.

Planerar att dra ut lite spotlights till verandan och ha i den främre brädan som kan lysa upp och göra en fin effekt. Vi får se hur det blir med den saken när vi väl kommer igång.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Så bra det ser ut i landet nu!!Hoppas att alla växter ska trivas i den goda jorden.

2011-06-20 @ 21:50:10
Postat av: Pernilla Be

Det blir jättefint :) nya bräder med spotlight gör det till höjdarveranda som garanterat grannarna blir avundsjuka på. Spotlight skulle jag absolut gjort om jag var du. Gör du det inte nu blir det inte gjort.



Mvh/Pernilla be

2011-06-22 @ 19:57:32
URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com
Postat av: Pernilla Be

Det blir jättefint :) nya bräder med spotlight gör det till höjdarveranda som garanterat grannarna blir avundsjuka på. Spotlight skulle jag absolut gjort om jag var du. Gör du det inte nu blir det inte gjort.



Mvh/Pernilla be

2011-06-22 @ 19:58:08
URL: http://Www.pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0