Tussen vann tävlingen

Igår kväll så var det dags för årets första guidade bergsvandring för min del. Det har varit ett par vandringar tidigare, men jag har haft förhinder av en eller annan anledning att gå då. Men nu var det dags igen. Promenaden skulle gå på det gamla skidpåret som fanns på berget en gång i tiden.

Av skidspåret var det inte mycket kvar, förstår inte att de kunde åka skidor där för ca 40 år sedan. Det fanns stora tallar mitt i spåret, och de borde vara mer än 40 år gamla. Så de som åkte på detta spåret måste ha varit duktiga på att svänga runt alla träd.

Vi började med att gå ut och kika på en fantastisk utkiksplats där man kunde se flera mil. Efter det fortsatte vi på en stig och kom till en bokskog där vi tog en fikapaus.

Myggen och fästingar hade invaderat skogarna denna vackra sommarkväll. Fick hur många myggbett som helst. Fästingtävlingen däremot vann Tussen överlägset. Igår tog jag bort 14 krypande fästingar och imorse tog jag bort ytterligare en. Så totalt 15 fästingar tog jag bort från henne. Själv fick jag 3 krypande fästingar på mig, medan mamma kom sist med 0 fästingar.

Efter fikapausen så fortsatte vi vidare och kom till en liten badsjö på berget som heter Igelsjön. Bara namnet får mig att inte vilja bada i den. Men den var ganska varm.

Efter att ha varit vid sjön så kom vi för första gången till en ordentlig grusväg de sista hundra metrarna till parkeringen. Totalt var promenaden ca 5,22 km lång, och det var 22 grader i luften när vi var klara vid 21.30 tiden på kvällen.

Väl hemma så tog jag ett långt bad för att dränka de eventuella fästingarna som satt kvar på kroppen, men kunde inte hitta någon ytterligare.

Skönt att vara igång igen och röra på mig, efter att ha blivit lite förslappad på träning sen ett par veckor tillbaka. Istället har jag gjort "naturlig" träning genom att ta bort stubbar, gräva upp land, bryta upp verandan m.m. Men det blir inte riktigt samma sak som att gå på ett gym. Men snart har jag semester och då ska jag träna på ordentligt är mitt mål.


Kommentarer
Postat av: Pernilla Be

Ja, fy myggen förstår naturupplevelsen på kvällarna. Men jag springer ifrån dem :) Fästingar får jag sällan, max en per säsong. Jag har ändå haft borrelia två gånger så man får vara lite vaksam. Det finns speciella fästinghalsband till hundar, men jag vet inte om de hjälper. Spraya henne med vitlöksvatten annars, den lukten tål inte fästingarna. Funkar bra på hästar bland annat. Fast då luktar hon ju illa förstås, inte mysigt att ha henne i sängen då.



mvh//pernilla be

2011-06-29 @ 09:33:38
URL: http://pernillasviktresa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0